"Egy szolga sem szolgálhat két úrnak. Mert az
egyiket gyûlöli, a másikat szereti, vagy: az egyikhez ragaszkodik, a
másikat megveti. Nem szolgálhattok az Istennek és a mammonnak." (Lk
16,13)
Jézusnak ez a tanítása az anyagi javak használatára
vonatkozik. Ezt idézi fel Lukács, a szegények evangélistája. A "mammon"
arám kifejezés, melynek jelentése: "anyagi javak". Jézus itt negatív
értelemben használja ezt a szót, és azoknak a kincseknek az összességét
érti alatta, melyek elfoglalhatják az ember szívében Isten helyét.
A gazdagság azért veszélyes, mert az ember annyira
megszeretheti, hogy aztán képes minden energiáját és idejét ennek a
gazdagságnak a megtartására és növelésére fordítani. Olyan bálvánnyá
válik, melynek oltárán mindent feláldoz. Jézus ezért hasonlítja a
gazdagságot olyan úrhoz, aki annyira igényes, hogy nem tûr meg másikat
maga mellett. Ebbõl fakad a megalkuvások nélküli választás igénye is.
"Egy szolga sem szolgálhat két úrnak. Mert az
egyiket gyûlöli, a másikat szereti, vagy: az egyikhez ragaszkodik, a
másikat megveti. Nem szolgálhattok az Istennek és a mammonnak."
Jézus szavait nem úgy kell értelmeznünk, mintha
önmagában a vagyont ítélné el; mert érthetõen azt bélyegzi meg, ha az
kizárólagos helyet foglal el az ember szívében.
Nem kéri mindenkitõl a külsõben is megnyilvánuló,
abszolút szegénységet. Olyannyira igaz ez, hogy tanítványai között
gazdagok is vannak, mint pl. Arimatei József. Azt viszont megkívánja,
hogy szakadjunk el az anyagi javaktól. Arról van tehát szó, hogy a
gazdag ne tekintse magát úrnak, hanem inkább az általa birtokolt javak
kezelõjének, melyek alapvetõen Isten tulajdonát képezik, és ami nemcsak
néhány kiváltságosé, hanem mindenkié.
A vagyon akkor ideális eszköz, ha a szükséget
szenvedõket szolgálja, ha azt segíti elõ, hogy megtegyük a jót, ha
társadalmi célokra használjuk, de nemcsak karitatív tevékenységekhez,
hanem pl. egy cég üzemeltetéséhez is. Csak ilyen módon használhatja
valaki saját javait úgy, hogy ne legyen vagyonának a rabja.
Nagy a veszélye annak, hogy önmagunknak akarunk
gazdagságot felhalmozni. Tapasztalatból és a történelembõl is tudjuk,
hogy a földi javakhoz való ragaszkodás mennyire tönkre tehet, és
eltávolíthat Istentõl. Ezért nem kell, hogy meglepjen Jézusnak ez a
határozott "vagy-vagy" kijelentése: vagy Isten, vagy a gazdagság.
"Egy szolga sem szolgálhat két úrnak. Mert az
egyiket gyûlöli, a másikat szereti, vagy: az egyikhez ragaszkodik, a
másikat megveti. Nem szolgálhattok az Istennek és a mammonnak."
Hogyan váltsuk tehát életre ezt az Igét?
Azon túl, hogy tisztázzuk magunkban az anyagi
javakhoz való viszonyunkat, ez az Ige, mint Isten minden más Igéje is,
sok mondanivalót tartogat számunkra.
Jézus nem azt az alternatívát állítja elénk, hogy
választhatunk Isten és a mammon között. Világosan azt mondja, hogy
életünkben Istent kell választanunk.
Talán eddig még nem tettük ezt meg. Eddig talán
egyfajta egyveleget készítettünk, összekeverve egy kis hitet, egy kis
vallási gyakorlatot és valamennyi emberszeretetet sok más kis és nagy
gazdagsággal, melyek helyet foglalnak szívünkben.
Ha õszintén magunkba nézünk, akkor észrevehetjük,
hogy a munka, a család, a tanulás, a jólét, az egészség számit a
legtöbbet; és van még sok más olyan emberi dolog, melyeket önmagukért
vagy saját magunk miatt szeretünk, anélkül, hogy kapcsolatba hoznánk
Istennel.
Ha ez így van, akkor a szívünk már rabszolgává lett: kis és nagy bálványokra támaszkodik, melyek összeférhetetlenek Istennel.
Mit tegyünk? Döntenünk kell: meg kell mondanunk
Istennek, hogy nem akarunk semmi mást, mint Õt szeretni teljes
szívünkbõl, teljes elménkbõl, és minden erõnkbõl. Aztán tegyünk meg
mindent azért, hogy valóra tudjuk váltani ezt az elhatározást, ami nem
is nehéz akkor, ha pillanatról pillanatra élünk, most, életünk jelen
pillanatában, egyedül Istenért, mindent és mindenkit szeretünk.
Chiara Lubich
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése