Izrael népe hosszú és
száműzetésekben bővelkedő történelme során gyakran megtapasztalta saját
tehetetlenségét olyan helyzetekben, amelyeket semmilyen emberi
erőfeszítéssel sem tudott volna megváltoztatni. Ezáltal növekedett benne
az alázat: az a magatartás, amely teljesen tudatában van annak, hogy
Istentől függ, és egészen Őbenne bízik. Pontosan ebben az állapotában,
mint alázatos és szegény nép, Izrael több ízben is csak Istenben talált
meghallgatást és menedéket, Aki örök szövetséget kötött vele.
A Messiás-várásban is egy alázatos
király képe jelenik meg, aki szamárháton érkezik Sionba, mert Izrael
Istene elsősorban az „alázatosak Istene”.
Mivel Jézusban teljesedett be
minden várakozás, az Ő szavaiból és tanításából tanulhatjuk meg az igazi
alázatot, amely imáinkat kedvessé teszi az Úr előtt.
„Az alázatos imája áthatol a felhőkön”
Jézus
egész élete egy alázatról szóló tanítás. Ő, aki Isten, először emberré
lett Szűz Mária méhében, majd kenyérré az Eucharisztiában, végül pedig
„semmivé” a kereszten.
Ezt
mondta: „Tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok, és alázatos szívű” (Mt
11,29). A lábmosáskor pedig Ő, a Mester, lehajolt, hogy a legmegalázóbb
szolgai munkát végezze. A kicsinyeket állította példaképül, és
szamárháton vonult be Jeruzsálembe. Végezetül engedte, hogy keresztre
feszítsék; megsemmisült testben és lélekben azért, hogy megszerezze
nekünk a Mennyországot.
És miért történt mindez így? Mi ösztönözte erre Isten Fiát?
Nem
tett mást, mint kinyilatkoztatta nekünk az Atyával való kapcsolatát,
azt, hogy milyen a szentháromságos szeretet: kölcsönös „semmivé válás”
szeretetből, egymásnak való állandó önátadás.
Jézus
az emberiséget a szentháromságos szeretettel árasztotta el, amelynek
akkor adta legnagyobb bizonyítékát, amikor szenvedése és halála által
teljes mértékben odaajándékozta önmagát.
Isten
ezzel mutatta meg hatalmát, mely a gyengeségben nyilvánul meg.
Szeretete olyan, ami felemeli a világot, azáltal hogy az utolsó helyre, a
teremtés legalsó lépcsőfokára teszi saját magát.
„Az alázatos imája áthatol a felhőkön”
Az
az ember alázatos igazán, aki Jézus példája szerint semmivé tud válni
mások iránti szeretetből; aki Isten elé tud állni úgy, hogy teljesen
kész az Ő akaratát teljesíteni; aki annyira üres tud lenni, hogy egészen
Jézus él benne.
Az
ilyen ember imája valóban meghallgatásra talál, mert amikor kimondja
ezt a szót: „Abba, Atya”, már többé nem ő imádkozik; és mivel a
Szentlélek az, aki ajkára adja a szót, imája elnyeri mindazt, amit kér.
Jézus
életének csúcsa az volt, amikor „hangosan kiáltozva, könnyek között
imádkozott, s könyörgött ahhoz, aki meg tudta menteni a haláltól, és
hódolatáért meghallgatásra talált” (Zsid 5,7-8), mert imája tele volt az
Atya akarata iránti engedelmességgel, a teljes ráhagyatkozással.
Ez
az az imádság, mely áthatol a felhőkön és Isten szívéig ér: a gyermek
imája ez, aki felülemelkedik önnön esendőségén, hogy bizalommal az Atya
karjaiba vesse magát.
Chiara Lubich
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése