Jézus
idejében a rabbinikus iskolák klasszikus vitatémája volt, hogy az Írás
számos parancsolata közül melyik a legfontosabb. Jézus, akit Mesternek
tartottak, nem tért ki a kérdés elől, amelyet ezzel kapcsolatban tettek
fel neki: „Melyik a főparancs a törvényben?” Eredeti módon válaszolt,
egyesítve az Isten és a felebarát iránti szeretetet. Tanítványai sohasem
választhatják külön ezt a két szeretetet, ahogyan a fa gyökerét sem
lehet elkülöníteni a koronájától: minél inkább szeretik Istent, annál
intenzívebbé válik a testvér iránti szeretet, és minél inkább szeretik
fivéreiket és nővéreiket, annál mélyebbé válik szeretetük Isten iránt.
Jézus
mindenkinél jobban tudja, hogy hogyan kell szeretnünk Istent, és hogy
ki is valójában Isten, akit szeretnünk kell: az Ő Atyja és a mi Atyánk,
az Ő Istene és a mi Istenünk (vö.: Jn 20, 17). Olyan Isten, aki
mindenkit személyesen szeret; szeret engem, és szeret téged: az én Istenem Ő, és a te Istened is („Szeresd Uradat, a te Istenedet…”).
És
mi szerethetjük Őt, mert Ő elsőként szeretett minket: a tőlünk kívánt
szeretet tehát válasz a Szeretetre. Ugyanazzal a bizalommal fordulhatunk
hozzá, mint Jézus, amikor így szólította meg Őt: Abba, Atya. Ahogyan
Jézus tette, mi is gyakran beszélgethetünk Vele, feltárhatjuk előtte
szükségleteinket, elhatározásainkat, terveinket, újra és újra
kinyilváníthatjuk neki kizárólagos szeretetünket. Mi is türelmetlenül
várjuk, hogy elérkezzen az a pillanat, amikor mély kapcsolatba kerülünk
Vele az imádság által, amely párbeszéd, közösség és szoros baráti
kapcsolat. Ezekben a pillanatokban szabad utat engedhetünk
szeretetünknek: imádhatjuk Őt, aki ott él a teremtett világon túl,
dicsőíthetjük Őt, aki jelen van mindenütt a Világegyetemben,
dicsérhetjük Őt, aki ott él szívünk mélyén vagy a tabernákulumban;
gondolhatunk Rá ott, ahol vagyunk: a szobában, a munkahelyen, a
hivatalban, amikor másokkal találkozunk…
„Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből!”
Jézus
egy másik módszert is tanít nekünk, hogy hogyan szeressük Urunkat,
Istenünket. Számára szeretni annyit jelent, mint megtenni az Atya
akaratát. Ennek szolgálatába állította értelmét, szívét, minden
energiáját, egész életét: teljesen annak a tervnek szentelte magát,
amelyet az Atya alkotott róla. Az evangélium mindig úgy mutatja be Őt,
mint aki mindig és teljesen az Atya felé fordul (vö.: Jn 1, 18). Mindig
az Atyában él, csak arról akar beszélni, amit az Atyától hallott, csak
azt akarja tenni, amit az Atya kér tőle. Tőlünk is ezt kívánja:
szeressünk, vagyis megalkuvások nélkül, teljes valónkkal, „teljes
szívünkből, teljes lelkünkből és teljes elménkből” tegyük annak
akaratát, akit szeretünk. Mindezt azért, mert a szeretet nemcsak
érzelem. „Miért mondjátok nekem: Uram, Uram, ha nem teszitek meg, amit
mondok?” (Lk 6, 46) – kérdezi Jézus azoktól, akik csak szavakkal
szeretnek.
„Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből!”
Hogyan
éljük tehát Jézusnak ezt a parancsolatát? Kétségkívül úgy, hogy
gyermeki és baráti kapcsolatot alakítunk ki Istennel. Mindenekelőtt
azonban akkor váltjuk valóra szavait, ha az Ő akaratát tesszük. Azzal a
magatartással álljunk Isten elé, mint Jézus: mindig az Atya felé
fordulva, Őt hallgatva, engedelmesen, hogy az Ő művét vigyük végbe, és
ne valami mást.
Ez a legnagyobb radikalitást kéri tőlünk, mert Istennek nem adhatunk kevesebbet a mindennél: teljes szívünket, teljes lelkünket, teljes elménket. Ez pedig azt jelenti, hogy teljes egészében jól kell megtennünk azt, amit Ő kér.
Ahhoz,
hogy az Ő akaratát éljük, és teljesen azzá alakuljunk, gyakran el kell
égetnünk a magunkét: fel kell áldoznunk mindazt, ami a szívünkben vagy
az elménkben van, és nem a jelen pillanatra vonatkozik. Lehet ez egy
ötlet, egy érzelem, egy gondolat, egy vágy, egy emlék, egy dolog vagy
egy személy…
Így
mindannyian teljesen abban élünk majd, amit a jelen pillanat kér
tőlünk. Beszélünk, telefonálunk, hallgatunk, segítünk, tanulunk,
imádkozunk, eszünk, alszunk – összeszedetten éljük az Ő akaratát. Így
hiánytalan, megtisztult, tökéletes tetteket viszünk végbe teljes
szívünkből, lelkünkből és elménkből. Minden cselekedetünk egyedüli
mozgatórugója a szeretet lesz, olyannyira, hogy a nap minden percében
elmondhatjuk majd: „Igen, Istenem, ebben a pillanatban, ebben a
tevékenységben teljes szívemből, egész valómmal szerettelek Téged.” Csak
ekkor mondhatjuk el, hogy szeretjük Istent, hogy viszonozzuk irántunk
való szeretetét.
„Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből!”
Ahhoz,
hogy megéljük ezt az életigét, hasznos lehet, ha időről időre
megvizsgáljuk életünket, hogy vajon valóban Isten van-e az első helyen
lelkünkben.
Befejezésül
tehát: mit kell tennünk ebben a hónapban? Újra Istent kell választanunk
egyetlen ideálunknak, életünk mindenének. Ismét az első helyre kell
tennünk Őt, tökéletesen élve az Ő akaratát a jelen pillanatban, hogy
aztán őszintén mondhassuk Neki: „Istenem és mindenem!” „Szeretlek
Téged!” „Teljesen a Tiéd vagyok!” „Te Isten vagy, az én Istenem, a mi
Istenünk, a végtelen szeretet Istene!”
Chiara Lubich
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése