Megcsodáljuk
a fa koronáját, virágait, és várjuk, hogy gyümölcsöt érleljen, pedig a
gyökérzet az, ami által a fa életet terem. Így vagyunk ezzel mi is.
Arra kaptunk meghívást, hogy ajándékozzunk, hogy szeressünk,
szolgáljunk, hogy a testvériséget építsük kapcsolatainkban, hogy egy
igazságosabb világ építésén dolgozzunk. De ehhez gyökerekre van
szükségünk: az Istennel való bensőséges életre, a Vele való személyes
szeretet-kapcsolatra. Ez mozgatja és táplálja a testvéri közösség
életét és társadalmi elkötelezettségünket.
Ugyanakkor
az is igaz, hogy a felebarát iránti szeretetünk növeli, élővé és
konkréttá teszi Isten iránti szeretetünket úgy, ahogyan a fény és a
meleg a faleveleken áthatolva hozzájárul a gyökérzet fejlődéséhez. Az
Isten és a felebarát iránti szeretet ugyanannak a szeretetnek kétféle
megnyilvánulása. Külső és belső életünk egymásban gyökerezik.
Az
erre a hónapra kiválasztott életige mégis arra hív meg bennünket, hogy
különös figyelmet szenteljünk benső életünk gondozására, elsősorban az
összeszedettségben, a magányban és a csendben, hogy képesek legyünk
mélyre hatolni Istennel való személyes kapcsolatunkban. Jézus hozzánk
is intézi azokat a szavakat, amelyeket egykor tanítványainak mondott,
akik belefáradtak abba, hogy annyiszor ajándékozzák önmagukat másoknak.
„Gyertek félre egy magányos helyre, és pihenjétek ki magatokat egy kicsit!”
Maga
Jézus is – számos teendője ellenére – nem egy esetben félrevonult.
Várták a betegek, akiket meg kellett gyógyítania, a tömegek, akiket
tanítania kellett és jóllakatnia, a megtérésre váró bűnösök, a
szegények, akik segítséget és vigaszt kerestek, a tanítványok, akiket
vezetnie kellett… Mégis, bár mindenki Őt kereste, vissza tudott
vonulni, lakatlan vidékre menni, a hegyekbe, hogy egyedül legyen az
Atyával[1], mintha hazatérne. Ebben a személyes, csöndes párbeszédben találta meg azokat a szavakat, amelyeket később az övéinek mondott[2], jobban megértette küldetését, erőt merített a következő naphoz. És azt akarja, hogy mi is így tegyünk:
„Gyertek félre egy magányos helyre, és pihenjétek ki magatokat egy kicsit!”
Nem
könnyű megállni. Időnként magával ragad bennünket a munka és a
cselekvés lendülete: mint egy gépszíj, amely felett elveszítettük
uralmunkat. A társadalom gyakran rendkívül gyors életritmust kényszerít
ránk, hogy egyre többet termeljünk, haladjunk előre a ranglétrán,
kitűnjünk valamiben… Nem könnyű szembesülni a külső és a belső
csenddel, pedig ez a feltétele annak, hogy meghalljuk Isten hangját,
hogy megvizsgáljuk életünket Igéjének tükrében, hogy ápoljuk és
elmélyítsük a Vele való szeretet-kapcsolatot. E nélkül a belső
nedvkeringés nélkül azt kockáztatjuk, hogy „üresen pörgünk”, és sok
ügyködésünk nem hoz gyümölcsöt.
Ezért
fontosak az olyan időszakok, még ha rövidek is, amikor fizikailag és
szellemileg pihenünk, azért is, hogy elkerüljük a stresszt. Úgy tűnhet
néha, hogy csak vesztegetjük az időt, de ekkor is rá kell bíznunk
magunkat Jézus szavaira:
„Gyertek félre egy magányos helyre, és pihenjétek ki magatokat egy kicsit!”
Jézus
azért hívta félre tanítványait, hogy együtt legyenek, és Őbenne
találjanak pihenésre: „Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok és
meg vagytok terhelve – én felüdítelek titeket… s megtaláljátok lelketek
nyugalmát.”[3]
A legjobb pihenés az, amikor időt szánunk arra, hogy Jézussal legyünk,
kegyelemben, szeretetben éljünk, és hagyjuk, hogy az Ő Igéje formáljon
és vezessen minket.
Az imádság előtti pillanat egyedülálló alkalom arra, hogy „Vele legyünk”.
Ezért
ima előtt különösen jót tesz, ha elszakadunk mindentől, pihenünk egy
kicsit, összeszedjük magunkat, és belépünk belső szobánk rejtett
csendjébe[4].
Nem szabad méricskélnünk az imádságra szánt időt. Minél többet
„vesztegetünk” rá, annál többet nyerünk rajta. Ha belemerülünk az
Istennel való egységbe, megtaláljuk a békét. Így folyamatos párbeszéd
jön létre Vele, mindig összeszedettek leszünk, az imádság számára
fenntartott időn túl is. Ez a sokéves tapasztalatom.
Egy alkalommal ezt írtam:
„…Uram!
Szívemben hordozlak Téged,
ez az a kincs, amelynek át kell hatnia minden mozdulatomat.
Kísérj figyelemmel, tekints rám, tiéd
a szeretet: öröm és szenvedés.
Egyetlen sóhaj sem lehet másé.
Elrejtőzve tabernákulumodban
élek, dolgozom mindenkiért.
Kezem érintése legyen a tiéd,
csak a te hangodon szóljon a szám…”
Szívemben hordozlak Téged,
ez az a kincs, amelynek át kell hatnia minden mozdulatomat.
Kísérj figyelemmel, tekints rám, tiéd
a szeretet: öröm és szenvedés.
Egyetlen sóhaj sem lehet másé.
Elrejtőzve tabernákulumodban
élek, dolgozom mindenkiért.
Kezem érintése legyen a tiéd,
csak a te hangodon szóljon a szám…”
Még
ha nem is tudunk félrevonulni a zaj elől, a minket körülvevő világ
örvényéből, szívünk mélyébe térhetünk, és megkereshetjük Istent, aki
mindig ott van. Néha elég, ha csak ennyit mondunk cselekedeteink vagy
összejöveteleink előtt: „Érted, Jézus!” Ez is egy módja annak, hogy
visszavonuljunk egy pillanatra, és mindennek értelmet, természetfeletti
színezetet adjunk. Ezen kívül felajánlhatjuk Neki minden kis vagy nagy
fájdalmunkat.
A
Vele való közösség egyre tökéletesedni fog. Ennek fizikumunk is hasznát
látja majd, és felfrissülve fogunk visszatérni tevékenységünkhöz, hogy
még nagyobb lendülettel tudjunk szeretni.
Chiara Lubich
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése