„Minden a tietek. Ti azonban Krisztuséi vagytok, Krisztus pedig az Istené.”
(1Kor 3,22–23) |
Örökül kaptuk a világot
A korintusi keresztények eleven, kezdeményező szellemű közösségéhez
szólnak e szavak. A helyi egyház lelkületét különböző karizmatikus
indíttatású csoportok határozták meg. Ebből azután feszültségek is
adódtak a tagok és a csoportok között, megosztottság, egyes emberek
körülrajongása és törtetés. Pál határozottan közbelép, és mindenkit
emlékeztet, hogy az ajándékok és a vezetők sokféleségén túl a közösség
tagjait ennél valami sokkal mélyebb fűzi egységbe, az, hogy mindnyájan
Istenhez tartoznak.
Újra elhangzik a nagy keresztény örömhír: Isten velünk van, tehát nem
vagyunk idegenek, árvák sem vagyunk, nem vagyunk magunkra hagyva,
hanem Isten gyermekei vagyunk, az övéi. Gondunkat viseli, mint egy igazi
édesapa, és mindent megad, ami javunkra válik. Sőt, elhalmoz
szeretetével és ajándékaival: „Minden a tietek – ahogy Pál mondja –, a
világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.”
Még a Fiát, Jézust is nekünk ajándékozta.
Micsoda bizalom ez Isten részéről, hogy mindent a kezünkbe ad. Mi
viszont annyiszor visszaéltünk ajándékaival: a teremtett világ
birtokosának hittük magunkat és kifosztottuk, elcsúfítottuk;
testvéreink urának képzeltük magunkat és szolgaságba vetettük,
meggyötörtük őket; mi akartunk rendelkezni saját életünk felett, aztán
önteltségünkben elpazaroltuk, nem becsültük meg.
„Minden a tietek.” Isten hatalmas ajándékáért hálával tartozunk.
Gyakran panaszkodunk, hogy hiányzik valami, és csak azért fordulunk
Istenhez, hogy kérjünk tőle. Miért nem nézünk szét magunk körül, hogy
fölfedezzük a jót és a szépet, amely körülvesz bennünket? Miért nem
köszönjük meg Istennek, amivel nap mint nap megajándékoz?
„Minden a tietek”, ez felelősséggel is jár. Gyengéd és gondos
odafigyelést kér minden iránt, ami ránk van bízva: az egész világ és
minden ember iránt. Ugyanolyan odafigyelést, mint amilyet Jézustól
kapunk („Krisztuséi vagytok”), mint amilyet Jézus kap az Atyától
(„Krisztus pedig az Istené”).
Tudnunk kellene örülni az örvendezővel, sírni a síróval, készen arra,
hogy magunkénak tekintsünk és befogadjunk minden panaszt,
megosztottságot, fájdalmat és erőszakot, osztozzunk benne és alakítsuk
át szeretetté. Mindent azért kaptunk, hogy Krisztus elé vigyük, az élet
teljességébe, Isten elé, azaz végső céljához, és így újra megadjuk
mindennek és mindenkinek az őt megillető méltóságot, létének legmélyebb
értelmét.
Chiara Lubich 1949 nyarán egyik nap nagyon erős egységet élt meg
Krisztussal, olyan szoros kapcsolatot érzett vele, mint a menyasszony a
jegyesével. A hozományra gondolt, amelyet magával kell vinnie
ajándékba, és megértette, hogy az egész teremtett világot kell vinnie!
Jézus pedig az egész Mennyországot hozza örökségül neki. A zsoltár
szavaira gondolt: „Kérd tőlem, és örökségül adom neked a népeket,
birtokodul a föld ha-tárait.” (Zsolt 2,8). Hittünk neki, kértük, és Ő
nekünk ad mindent, hogy elvigyük hozzá, Ő viszont nekünk adja a Mennyet:
mi hozzuk a teremtett, Ő pedig a teremtetlen világot.
Chiara élete vége felé e szavakkal fordult az általa létrehozott
mozgalomhoz, amelyben saját magát látta tükröződni: „Mi az utolsó
kívánságom? Azt szeretném, ha Mária Műve [a Fokoláre Mozgalom] a világ
végezetekor, amikor majd készen áll arra, hogy megjelenjen a
feltámadott-elhagyott Jézus színe előtt, azt mondhassa neki – a belga
teológus Jacques Leclercq szavaival, melyek mindig megrendítenek: »…a te
napodon, Istenem, elindulok feléd… Feléd, Istenem (…) legbolondabb
álmommal: hogy a kezemben viszem hozzád az egész világot.«”1
Fabio Cardi
1 Chiara Lubich: A kiáltás. Új Város, Budapest, 2001. 129.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése