„Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok, s akik terhet hordoztok – én megkönnyítlek titeket.” (Mt 11, 28)
Elfáradtatok és terhet hordoztok. E szavak olyan emberek alakját
idézik, akik valamilyen koloncot viselnek életük folyamán: férfiak és
nők, fiatalok, gyerekek és idősek, akik azt remélik, hogy eljön a nap,
amikor megszabadulhatnak ezektől a nyomasztó terhektől.
Máté evangéliumának ebben a részletében Jézus magához hív bennünket: „Gyertek hozzám…”
Összegyűlt körülötte a tömeg, hogy lássák és hallgassák őt: sokan
egyszerű és szegény, kevéssé tanult emberek voltak, nem is tudták
megismerni és betartani koruk bonyolult vallási előírásait. Ezen felül
rájuk rótták a Római Birodalom adóterheit is, amit gyakran lehetetlenség
volt teljesíteni. Bajban voltak, és azt keresték, hogy ki kínál nekik
ennél jobb életet.
Jézus a tanítása során különleges figyelmet fordított rájuk és
azokra, akiket a társadalom bűnösnek tartott és kiközösített. Azt
szerette volna, hogy mindenki megértse és befogadja a legfontosabb
törvényt, amely utat nyit az Atya házába: a szeretet parancsát. Isten
ugyanis föltárja csodáit az egyszerű és nyitott szívű emberek előtt.
Jézus bennünket is hív, hogy odamenjünk hozzá. Kinyilvánította, hogy Ő
Isten látható arca, a Szeretet-Istené, aki végtelenül szeret minket
úgy, ahogy vagyunk, képességeinkkel és korlátainkkal, törekvéseinkkel és
kudarcainkkal együtt. Arra hív, hogy bízzunk a „törvényében”, amely nem
fog teherként ránk nehezedni, hanem édes és könnyű iga lesz, és örömmel
tölti el a szívünket, ha megéljük. Odaadást kér, hogy ne forduljunk
önmagunkba, hanem nap mint nap ajándékozzuk oda magunkat egyre
teljesebben a többieknek.
„Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok, s akik terhet hordoztok – én megkönnyítlek titeket.”
Jézus ígéretet is tesz: „… én megkönnyítlek titeket.”
Hogyan? Mindenekelőtt jelenlétével, mert egyre határozottabban és
mélyebben jelen van bennünk, ha őt választjuk, mint biztos kapaszkodót
az életünkben. Rendkívüli fénnyel világítja meg hétköznapi lépteinket,
és nehéz körülmények között is segít fölfedeznünk az élet értelmét. És
ha elkezdünk úgy szeretni, ahogy Jézus, akkor a szeretetben teljes
szabadságot találunk, és erőt a továbbiakhoz, mert Isten élete tör utat
bennünk.
Chiara Lubich így ír: „[A keresztény] nem
érdemli meg a keresztény nevet, ha nincs benne állandó készség arra,
hogy szeressen. Jézus összes parancsolatát ugyanis ez az egy foglalja
össze: az Isten és a felebarát iránti szeretet. A felebarátban pedig
Jézust kell látnunk és szeretnünk.
A szeretet nem puszta szentimentalizmus, hanem élet, mely
testvéreink, főként a mellettünk élők szolgálatában konkretizálódik: az
apró, legjelentéktelenebbnek tűnő szolgálatokban.
Charles de Foucauld ezt mondja: »Ha az ember szeret valakit,
valóságosan a másikban él; a szeretet által benne lakik, benne él. Többé
nem önmagában él, hanem elszakad énjétől, és önmagán kívül létezik.«[1] És e szeretet által hatol belénk az Ő fénye; Jézusé, aki megígérte: »Aki szeret engem…, annak kinyilatkoztatom magam.«[2] A szeretet a fény forrása: ha szeretünk, jobban megértjük Istent, aki a szeretet.”[3]
Fogadjuk el Jézus meghívását, menjünk oda hozzá és ismerjük fel, hogy Ő a béke és a remény forrása számunkra!
Fogadjuk meg a „parancsát”, és hozzá hasonlóan mi is törekedjünk a
szeretetre a nap folyamán adódó különböző körülmények között a
családban, a plébánián, a munkahelyen: ha megbántanak, bocsássunk meg,
építsünk inkább hidakat a falak helyett, és álljunk szolgálatára
azoknak, akikre terhek nehezednek.
Így fölfedezhetjük, hogy ez a „törvény” nem lehúz, hanem szárnyakat ad, hogy a magasban repüljünk.
Letizia Magri
[1] C. de Foucauld, Scritti Spirituali, VII, Città Nuova, Roma 1975, p.110.[2] vö. Jn 14,21
[3] vö. C. Lubich, Az élet igéje, május – A fény forrása a szeretet, Új Város, 1999/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése