„Aki befogad titeket, engem fogad be, és aki engem befogad, azt fogadja be,
aki küldött engem.” (Mt 10,40)
aki küldött engem.” (Mt 10,40)
Máté evangéliumának ez a fejezete elbeszéli, hogy Jézus hogyan
választotta ki a tizenkettőt, és küldte őket, hogy hirdessék az
üzenetét.
Egyenként nevezi meg őket, jelezve ezzel, mennyire személyes
kapcsolat jött létre a Mesterrel, akit kezdettől fogva követtek
küldetése folyamán. Ismerték már a stílusát, hogy ő mindenekelőtt a
betegek és a bűnösök mellett állt, azok mellett, akiket ördögtől
megszállottnak tartottak, a kitaszítottak pártján, akikre rossz szemmel
néztek és akiktől inkább távol tartották magukat az emberek. Jézus jelét
adta a népe iránti konkrét szeretetének, és csak ezután kezdte
hirdetni, hogy közel van az Isten országa.
Az apostolok tehát Jézus nevében kapták a küldetést, az ő „követeiként” lépnek fel, és Jézust kell befogadnunk általuk.
A Biblia nagy alakjaihoz nem egyszer maga Isten látogat el, amikor egy váratlan vendéget szívélyesen vendégül látnak.
Korunkban is, főként a kimondottan közösségi szellemű kultúrákban a
vendég akkor is szent, ha ismeretlen, és a fő helyre ültetik.
„Aki befogad titeket, engem fogad be, és aki engem befogad, azt fogadja be, aki küldött engem.”
Jézus tanítani kezdi a tizenkettőt. Mezítláb induljanak útnak, kevés
csomaggal: útitarisznya nélkül, kis szütyővel és egyetlen ruhával.
Hagyják, hogy vendégnek tekintsék őket, fogadják alázattal mások
gondoskodását. Ingyen törődjenek a szegényekkel, és mindenkinek
ajándékozzanak békét. Mint Jézus, még a meg nem értés és az üldöztetés
közepette is legyenek türelmesek, bízva abban, hogy az Atya szeretete
velük van.
Így ha valakinek abban a szerencsében lesz része, hogy találkozik velük, valóban Isten gyengédségét tapasztalhatja meg.
„Aki befogad titeket, engem fogad be, és aki engem befogad, azt fogadja be, aki küldött engem.”
Minden keresztény megkapta a tanítványok küldetését: először az
életükkel, aztán szavakkal tegyenek szelíden tanúságot Isten
szeretetéről, akivel maguk is találkoztak. Így lesz ez örömteli valóság
sokak, valójában mindenki számára. Isten befogadta őket törékenységük
ellenére, ezért lesz az elsődleges tanúságtételük éppen a testvér
befogadása.
A mai társadalomban, ahol sokan hajtják a sikert és az önző
önállóságot, a keresztények arra vannak meghívva, hogy tanúságot
tegyenek a testvériség szépségéről, amelyben felismerjük egymás
szükségleteit, és működésbe lép a kölcsönösség.
„Aki befogad titeket, engem fogad be, és aki engem befogad, azt fogadja be, aki küldött engem.”
Chiara Lubich így írt az evangéliumi befogadásról: „Jézusban a
mennyei Atya mindannyiunkra irányuló, teljességgel elfogadó szeretete
nyilvánult meg; nekünk is ilyen szeretettel kell tehát fordulnunk a
többiek felé. […] Ezt az igét így elsősorban családunkon, közösségeinken
belül, munkahelyi környezetünkben igyekszünk majd élni azzal, hogy
kiirtjuk magunkból az ítélkezést, a negatív megkülönböztetést, az
előítéleteket, a neheztelést, a türelmetlenséget egyik vagy másik
felebarátunkkal szemben. Igen könnyen és gyakran beleesünk ezekbe a
hibákba, ami miatt nagyon hűvössé válnak és veszélybe kerülnek az emberi
kapcsolatok; és megnehezítik, sőt megakadályozzák a kölcsönös szeretet
áramlását. […] A keresztény szeretet alapja a másik ember
különbözőségének elfogadása. Ez a kiindulópontja, az első lépcsőfoka a
szeretet civilizációja létrejöttének, a közösségi kultúrának, melynek
felépítésére Jézus ma különösképpen is meghív mindannyiunkat.” [1]
Letizia Magri
[1] vö. C. Lubich, Az élet igéje, 1992. december, Új Város 1992/12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése