„Bízzatok, én legyőztem a világot!” (Jn 16,33)
E szavakkal zárul Jézus búcsúbeszéde tanítványai körében az utolsó 
vacsorán, azelőtt, hogy halálra adnák. Ezt megelőzően magvas, lényegre 
törő beszélgetés során  tárta fel mély kapcsolatát az Atyával, és a tőle
 kapott küldetését.   
Jézus most elhagyja a földet és visszatér az Atyához, a tanítványok 
pedig a világban maradnak, hogy folytassák művét. Jézushoz hasonlóan   
gyűlölni és üldözni fogják, még halálra is adják  őket (vö. 15, 18.20; 
16,2). Nehéz teljesíteni küldetésüket, amint Jézusnak is nehéz volt. Ő 
jól ismer minden nehézséget és próbatételt, amellyel barátai találkozni 
fognak: „A világban üldözést szenvedtek” – mondta épp az imént (16,33).
Jézus az utolsó vacsorán összegyűlt apostolokhoz szól, de szeme előtt
 lebeg a tanítványok minden nemzedéke, akik a századok folyamán követni 
fogják, így a mi nemzedékünk is.
Valóban ránk is érvényes, hogy az utunkat kísérő örömök mellett ott 
van az „üldöztetés” is: a jövőt illető bizonytalanság, a 
munkanélküliség, a szegénység és a betegség, a természeti katasztrófa 
vagy a háború  szenvedései, az otthoni vagy a népek közötti  erőszak. 
Ott vannak a kereszténységünkből adódó üldöztetések is: a mindennapos 
harc, hogy az evangéliumhoz hűen éljünk, a tehetetlenség érzése a 
társadalomban, amely mintha közömbös lenne az isteni üzenettel szemben, 
vagy a gúnyolódás, a lenézés, sőt, még a nyílt üldöztetés is az 
egyházzal szembenálló emberek részéről.
Jézus személyesen is átélte, tehát jól ismeri az üldöztetést, mégis azt mondja:
„Bízzatok, én legyőztem a világot!” 
Határozott és biztos állítása ellentmondásnak tűnik. Hogy mondhatja 
Jézus, hogy legyőzte a világot, amikor néhány pillanattal azután, hogy 
ezt kimondta már el is fogták, megostorozták, elítélték,  a 
legkegyetlenebb és legszégyenteljesebb módon megölték? Hogy győzött 
volna, amikor inkább úgy tűnik, elárulják, megtagadják, megsemmisítik és
 csúfos vereséget szenved.
Miben áll a győzelme? Természetesen a feltámadásban: a halál nem 
tudja őt birtokában tartani. Győzelme oly hatalmas, hogy bennünket is 
részesít belőle: jelenvalóvá lesz közöttünk és magával visz az élet 
teljességébe, az új teremtésbe.
De már ez előtt is megnyilvánult a győzelme, szeretetének legnagyobb 
tettében, amikor életét adta értünk. Ebben a vereségben teljes mértékben
 győzedelmeskedik. Behatol a halál minden apró szegletébe, és 
megszabadít bennünket attól, ami nyomaszt, mélyen átalakít, és ezen túl 
mindenben, ami negatív, ami sötétség vagy fájdalom, abban vele 
találkozhatunk, Ő Isten, a Szeretet, a teljesség.
Pált rendkívüli öröm tölti el valahányszor Jézus győzelmére gondol. 
Azt mondja, hogy ha Jézus diadalmaskodott minden viszontagságon, és még a
 halált is legyőzte, akkor vele és benne mi is le tudunk győzni minden 
nehézséget, sőt, általa, aki szeret minket, nem csak győztesek vagyunk, 
hanem biztosak „abban, hogy sem halál, sem élet […], sem egyéb 
teremtmény el nem szakíthat minket Isten szeretetétől, mely Krisztus 
Jézusban, a mi Urunkban van.” (Róm 8,37; vö. 1Kor 15,57).
Így már érthető Jézus felhívása, hogy semmitől se féljünk:
„Bízzatok, én legyőztem a világot!” 
Egész hónapban Jézusnak ezt az igéjét tarjuk szem előtt, hogy 
bizalommal és reménnyel töltsön el. Bármilyen kemény és nehéz 
körülmények közé kerüljünk is,  biztosak lehetünk abban, hogy Jézus már 
magára vette és legyőzte azokat.
Bennünk ugyan nincs  akkora lelki erő, mint Jézusban volt, de Ő 
velünk van és velünk harcol. Amikor  fejünk felett összecsapnak a 
nehézségek, a próbatételek és a kísértések hullámai, azt mondhatjuk 
neki: „Ha te legyőzted a világot, akkor  az én üldöztetésemet 
is le tudod győzni.  A családommal, a munkatársaimmal együtt úgy érzem, 
 hogy ez áthághatatlan akadály, úgy tűnik, nem győzzük, de veled 
közöttünk bátorságot és erőt meríthetünk, hogy szembenézzünk ezekkel a 
viszontagságokkal és  felülkerekedjünk rajtuk. 
Nem diadalmaskodó  elképzelésünk van a keresztény életről, mintha 
minden könnyű lenne és eleve megoldott. Jézus épp akkor 
győzedelmeskedik, amikor a szenvedés, az igazságtalanság, az 
elhagyatottság és a halál küzdelmét éli át.  A diadal azt jelenti, hogy 
szeretetből szembe tudunk nézni a fájdalommal, és hiszünk az életben a 
halál után.
Jézushoz és a vértanúkhoz hasonlóan egyes kérdésekben mi is csak a 
mennyországban fogjuk meglátni a teljes győzelmet a rossz felett. 
Sokszor félünk a mennyországról beszélni, mintha ez a gondolat valami 
kábítószer lenne, hogy ne kelljen bátran szembenézni a nehézségekkel, 
érzéstelenítő, hogy enyhítsük a szenvedést, ürügy, hogy ne kelljen 
harcolnunk az igazságtalanság ellen. De nem így van,  a Mennyország 
reménye és a feltámadásba vetett hit határozottan arra késztet, hogy 
szembenézzünk a viszontagságokkal, támaszt nyújtsunk másoknak a 
próbatételek idején, és elhiggyük, hogy az utolsó szó a szereteté, mely 
legyőzi a gyűlöletet, az életé, mely diadalt arat a halálon.
Tehát, amikor nehézségekkel találkozunk személyesen, vagy a 
mellettünk élőkben, vagy a világ különböző részein élő emberekben, 
forduljunk megújult bizalommal Jézushoz, aki jelen van bennünk és 
közöttünk. Ő legyőzte a világot és bennünket is részesít győzelmében, 
kitárja előttünk a mennyország kapuját, ahová azért ment, hogy helyet 
készítsen nekünk. Innen meríthetünk bátorságot, hogy szembenézzünk a 
próbatételekkel  és mindent le tudunk győzni Jézusban, aki erőt ad. 
                                                                                                                                   
 Fabio Ciardi OMI
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése