„Én vagyok az élet kenyere. Aki hozzám jön nem fog éhezni, és aki bennem hisz, sohasem szomjazik meg.” (Jn 6,35)
János leírja evangéliumában, hogy Jézus a
 kenyérszaporítás után, Kafarnaumban tartott nagy beszédében többek 
között ezt is mondta: „Ne azért az eledelért fáradozzatok, mely 
veszendő, hanem azért az eledelért, amely megmarad az örök életre, 
amelyet majd az Emberfia ad nektek.”[1]
Hallgatói számára egyértelmű, hogy a 
mannára utal, s ez egyben a „második” mannára való várakozást is 
jelenti, mely a Megváltó eljövetelekor száll majd alá a mennyből.
Nem sokkal ezután, ugyanebben a 
beszédben Jézus úgy mutatkozik be a tömegnek – mely még nem érti Őt –, 
hogy Ő maga a mennyből alászállott igazi kenyér, s ezt a hitünkkel kell 
elfogadnunk:
„Én vagyok az élet kenyere. Aki hozzám jön nem fog éhezni, és aki bennem hisz, sohasem szomjazik meg.”
Jézus már úgy látja önmagát, mint a 
kenyeret. Ez ugyanis földi életének legfőbb célja. Kenyérré lenni, hogy 
megegyék. Kenyérré lenni, hogy átadja nekünk életét, hogy önmagává 
alakítson minket. Eddig tehát világos ennek az igének a lelki tartalma, 
az ószövetségi vonatkozásaival együtt. Szavai azonban titokzatosabbá és 
kellemetlenebbé válnak, amikor Jézus ezt mondja magáról: „A kenyér 
pedig, amit én adok, az én testem a világ életéért”[2] és „Ha nem eszitek az Emberfia testét és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet tibennetek”[3].
Az Eucharisztia hírüladása ez, ami sok 
tanítványt megbotránkoztatott és eltávolított Jézustól. Pedig éppen ez a
 legnagyobb ajándék, melyet az emberiségnek akar adni: saját jelenlétét 
az Eucharisztia szentségében, mely betölti a test és a lélek 
szomjúságát, s a Jézussal való bensőséges egység által az öröm 
teljességében részesít minket.
Ha ezzel a kenyérrel táplálkozunk, nem 
vágyunk semmilyen más eledelre. Minden szeretet és igazság utáni 
vágyunkat kielégíti az, aki maga a Szeretet, aki maga az Igazság.
 „Én vagyok az élet kenyere. Aki hozzám jön nem fog éhezni, és aki bennem hisz, sohasem szomjazik meg.”
Ez a kenyér tehát Vele táplál már itt 
lent, de azért kaptuk, hogy mi viszont a bennünket körülvevő emberiség 
lelki és fizikai éhségét csillapítsuk.
Krisztus üzenetét nem annyira az 
Eucharisztia által ismeri meg a világ, hanem sokkal inkább a 
keresztények életéből, akik az oltáriszentségből és az igéből 
táplálkoznak, akik életükkel és szavaikkal adják hírül az evangéliumot, s
 ez által teremtik meg Krisztus jelenlétét az emberek között.
A keresztény közösség élete az 
Eucharisztiának köszönhetően válik Jézus életévé, vagyis olyan életté, 
amely képes Isten szeretetét és életét adni a többieknek.
„Én vagyok az élet kenyere. Aki hozzám jön nem fog éhezni, és aki bennem hisz, sohasem szomjazik meg.”
A kenyér hasonlatával Jézus megtanít minket a testvér iránti szeretet igazabb, „keresztényibb” módjára.
Mit jelent ugyanis szeretni?
Szeretni annyit jelent, hogy „eggyé 
válunk” mindenkivel, eggyé válunk mindabban, amire a többiek vágynak, a 
legkisebb és a legjelentéktelenebb dolgokban, azokban is, melyek 
számunkra kevésbé fontosak, de a többieket érdeklik.
Jézus azáltal, hogy kenyérré lett 
számunkra, ragyogó példáját adta ennek a szeretetnek. Kenyérré válik, 
hogy behatoljon mindenkibe, hogy ehetővé váljék, hogy eggyé váljon 
mindenkivel, szolgáljon, szeressen mindenkit.
Egyszóval, váljunk eggyé mi is, egészen addig, hogy egy falat kenyér legyünk a másik számára.
Ez a szeretet: oly módon eggyé válni a többiekkel, hogy érezzék, szeretetünk táplálja, megvigasztalja, felemeli és megérti őket.
Chiara Lubich
Az Élet Igéje, 2000. augusztus, Új Város 2000/7-8
[1] Jn 6,27
[2] Jn 6,51b
[3] Jn 6,53
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése